Hogyan indíts gasztro üzletet? – Interjú Rétfalvi-Kurucz Alexandrával, a FIVOSZ Gasztro Bizottságának elnökével
Ha létezne a legromantikusabb vállalkozás különdíj, a közönségszavazatok alapján biztosan egy gasztronómiához köthető vállalkozás lenne a befutó. Ilyen az emberi természet, szeretünk enni, és másokat etetni. Lépten-nyomon vadonatúj szakácskönyvekbe botlunk, sorra nyílnak a trendi vendéglátóhelyek, soha nem látott népszerűségnek örvendenek a főzős műsorok, és másról sem szólnak a hírek, mint a Magyarországot is elérő gasztronómiai forradalomról. Ugyanakkor felmérések alapján vendéglátó vállalkozást nyitni egyike a legkockázatosabb vállalkozásoknak. Rétfalvi-Kurucz Alexandra segítségével utánajártunk, hogyan érdemes belevágni.
RÉTFALVI-KURUCZ ALEXANDRA, A FIVOSZ GASZTRO BIZOTTSÁGÁNAK ELNÖKE
Kiknek ajánlod gasztro vállalkozás indítását?
Legyen adaptív személyiséggel megáldva, egy gasztro vállalkozás a folyamatos változásról és a helyzetekhez való alkalmazkodásról szól. Bírni kell a stresszt, a folyamatos készenlétet nem csak a „hagyományos” munkanapokon, hanem hétvégén és ünnepnapokon is. Tudni kell, vagy ha nem jön ösztönösen, meg kell tanulni a feladatok delegálását. A mindennapi mókuskerékből csak úgy lehet kiszállni, ha kialakul a tulajdonosi szemlélet. Fontos az igény a folyamatos tanulásra, fejlődésre. És nem árt a pozitív gondolkodás, vagánysággal és egy csipetnyi humorérzékkel fűszerezve.
TETOVÁLT SÉF A FIVOSZ RENDEZVÉNYÉN
Mik a leggyakoribb ötletek, amikkel megkeresnek téged?
Népszerű a street food, olyan helyek kialakítása, amelyek viszonylag alacsonyabb ráfordítással beindíthatóak. Nem csengett le a kávézó, kézműves söröző, hamburgerező hullám sem. Aminek rettentően örülök, hogy egyre többen gondolkoznak a vendéglátás helyett az élelmiszer előállításban, sok FIVOSZ tag keresett meg kisüzem létesítéssel kapcsolatban. Úgy érzem, ezen a területen komoly, még kiaknázatlan lehetőségek vannak.
Hogyan érdemes belevágni?
Tervezés, tervezés, tervezés. Ezt nem győzöm elégszer hangsúlyozni. Nap mint nap szembesülök azzal a problémával, hogy néhányan úgy vágnak bele egy hely kialakításába, hogy előzetesen a beruházás nagyságrendjét sem tudják helyesen megtippelni. Üzleti tervezés, előkészítés, szakmai segítség és tervezők bevonása a projektbe, ez mindennek az alapja. És persze nem árt egy jól átgondolt koncepció, ma már annyira telített a piac, hogy csak az igazán ütős helyeknek áll a zászló.
ZSIDAI ROY, A ZSIDAI GROUP ELNÖKE A FIATAL VÁLLALKOZÓK HETÉN
Milyen buktatói lehetnek egy ilyen üzletnek?
Például a koncepció hiánya. Sokszor az is baj, ha valaki magának nyit üzletet, mert meg akarja valósítani a régóta dédelgetett álmát, de egyáltalán nem gondol a piaci igényekre, és nem méri fel reálisan, mire is van szüksége a közönségnek. Ez a fajta öncélú üzletnyitás a biztos bukó, a vendéglátás a „vendégül látásról” szól és nem arról, hogy a saját igényeimet szolgáljam ki általa.
STAHL JUDIT A FIVOSZ 2016 ŐSZI ESEMÉNYÉN
Hogyan tud segíteni a FIVOSZ Gasztro Bizottsága?
A tanácsadáson túl célunk, hogy létrehozzunk egy szakmai közösséget. Hiszek benne, hogy egymástól lehet a legtöbbet tanulni. 2017-ben elindítjuk a rendszeres gasztro klubbot, ahol a kapcsolatépítés mellett minden alkalommal olyan, a szakmát érintő témát járunk majd körül, ami segítheti a kezdő vállalkozásokat, és azokat is, akik már belevágtak a saját gasztro bizniszükbe. Az érdeklődésre tekintettel rendszeres lesz az üzletnyitási workshop is, amelyet a bizottságom tagjaival tartok. Segítjük a vállalkozásokat a saját kapcsolatrendszerünkkel, ez az, ami a legtöbb fiatal vállalkozónak hiányzik, hiszen még nem állnak mögötte az „évek meg a rutin”. Nagyon jó látni, amikor az általunk összehozott kapcsolatok önálló életre kelnek, és a tagok tőlünk függetlenül is egymást segítik, üzletek és barátságok születnek.
Írta: Koczka Máté Antal (FIVOSZ Média Bizottságának elnöke)
Gasztro üzletet indítanál? Gyere el 8 órás workshopunkra, jelentkezéshez ide kattints!