
Kétéves lett az azonnali fizetési rendszer (AFR), mely határozottan a vállalkozók előnyére vált. Milyen új szolgáltatásokat vettek át a bankok azóta a mobilappokban? Mire használható vállalkozóként az AFR rendszer? A BiztosDöntés.hu szakértői most választ adnak ezekre a kérdésekre.
A magyar azonnali fizetési rendszer nem számít unikumnak a nagyvilágban, hiszen már a hetvenes évek óta léteznek olyan rendszerek, amelyek legalább a nap egy részében képesek azonnal továbbítani egy átutalást két bank között.
A magyar rendszer abban volt úttörő a 2020. március 2-i indulásával, hogy a világon elsőként kötelezővé tette az összes belföldi bank csatlakozását. A fejlesztést levezénylő Magyar Nemzeti Bank ezzel két legyet ütött egy csapásra: egyrészt egy általánosan használható rendszert adott át a hazai gazdasági élet szereplőinek, másrészt ezzel bezárta azt a lehetőséget, hogy kétféle rendszer működjön párhuzamosan.
Ezzel együtt a régi rendszer is használatban maradt ugyan bizonyos, 10 millió forint alatti tranzakciókra a nem lakossági, illetve a kis üzleti felhasználóknak, de ha valaki egy másik félnek pénzt küld a mobilján vagy az internetbankján keresztül belföldre, más bankba, az biztosan az új rendszert használja már, tehát a pénz azonnal megérkezik.
Teljesen nyilvánvaló, hogy erre a változásra szüksége volt a hazai vállalkozói körnek. Nemcsak azért, mert egy átutalás így azonnal célba ér és a kedvezményezett azonnal felhasználhatja, hanem azért is, mert a vállalkozói kör egy jelentős része közvetlen értékesítési kapcsolatban van a lakossággal. Azaz a lakosság fizet neki. Márpedig az mindenkinek jó, ha az általánosan elterjedt bankkártyás fizetés mellett további fizetési lehetőségek állnak rendelkezésre az AFR-ben és a lakosság szabadon választhat közülük.
Új szolgáltatások indultak az átutalásokra épülve
Ami talán a vállalkozókat a leginkább izgalomba hozza, az a QR-kódos fizetés. Többféle QR-kódos fizetés áll rendelkezésre a piacon, itt most az AFR-hez kapcsolódó lehetőséggel foglalkozunk. Ez arról szól, hogy a pontkódot lefényképezve előáll a címzett bankszámlaszáma, az összeg és esetleg a közlemény is, ha szükséges, melyek így tévesztés nélkül beilleszthetők a pénzt küldő mobiltelefonján, egyben gyorsítva is a tranzakciót.
Egyébként arra is van lehetőség, hogy mindezt magánszemélyek végezzék egymás között, tehát a QR-kódos fizetés nem feltétlenül csak a vállalkozóknak lett kitalálva, bár ott hasznosul a leginkább.
Az UniCredit és az Erste számlacsomag tulajdonosainak arra is van módja, hogy a bankszámlaszámot a másik fél mobiltelefonján megjelenő QR-kódból olvassa ki az applikáció.
Ami még nagyon hasznos lehet, az a másodlagos azonosítók használata. Itt arról van szó, hogy a vállalkozó rögzítheti a telefonszámát a banknál, melyet így hozzárendelnek a bankszámlaszámához az AFR-ben. Ettől kezdve már nem kell bíbelődni azzal, hogy hogyan jut el a bankszámlaszám tévesztés nélkül a vevőhöz, hiszen ahelyett megadható a vállalkozó vagy vállalkozás telefonszáma is. Emellett az adószámra is lehet rögzítést kérni, ekkor a sok helyen (pl. céges levélpapír, bélyegző, internetes cégnyilvántartás stb.) szereplő adószámra is küldheti a pénzt a vásárló. Ez a szám sokkal rövidebb a bankszámlaszámnál.
A másodlagos azonosítóra történő pénzküldés minden hazai bank mobilapplikációjában elérhető.
Fordított átutalás
Az AFR egyik legígéretesebb fejlesztése a vállalkozói szektor számára a fizetési kérelem nevű szolgáltatás. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy fordított átutalást: a megbízás adatait a kedvezményezett állítja össze és küldi el a fizető félnek.
Neki már csak jóvá kell hagynia és a kedvezményezett azonnal megkapja a pénzt.
A fizetési kérelem célja, hogy a fizető félnek ne kelljen bajlódnia az átutalás összeállításával, hanem csak egyszerűen jóvá kelljen hagynia.
A 10 hazai nagybank közül jelenleg a Budapest Bank, az Erste Bank, az OTP Bank, a Raiffeisen Bank és a Takarékbank nyújtja ezt a szolgáltatást, de várható, hogy előbb-utóbb minden banknál megjelenik majd.
Bár a fizetési kérelmet a lakossági ügyfelek is használhatják egymás között, gyakorlatilag ez a vállalkozások és a lakosság pénzügyi kapcsolattartására van kitalálva. A vállalkozó a fizetési kérelemmel csak egy jelzést küld a fizető fél felé, ez nem minősül kötelezettségnek. Körülbelül annyit tesz, mint egy átutalásos számla kiegyenlítési kérelme.
A fizető fél nem is köteles elfogadni a fizetési kérelmet, elutasíthatja és figyelmen kívül is hagyhatja. Ha azonban úgy dönt, hogy elfogadja, akkor az azonnal teljesül.
A fizetési kérelemben fel lehet tüntetni fizetési határidőt is, az a kérelem érvényességére nincs hatással. Minden fizetés kérelem a fizetési határidőtől függetlenül két hónapig érvényes, ez alatt bármikor ki lehet fizetni.
Ha a kérelem küldője úgy állítja be, akkor a fizetési kérelem adatai módosíthatóak, a fizető fél például hozzátehet a közleményhez vagy felül is írhatja azt.
Végül, a fizetési kérelemről azt érdemes még tudni, hogy minden ügyfél letilthatja annak fogadását. Ekkor a bankja azonnal visszautasítja a kérelmet.
Közelgő események
[ecs-list-events limit='5' order='DESC']Piacvezető akarsz lenni?
