Főoldal Egyéb Hogyan küldjek pénzt a legegyszerűbben?
Hogyan küldjek pénzt a legegyszerűbben?
0

Hogyan küldjek pénzt a legegyszerűbben?

0
0

Kétéves lett az azonnali fizetési rendszer (AFR), mely határozottan a vállalkozók előnyére vált. Milyen új szolgáltatásokat vettek át a bankok azóta a mobilappokban? Mire használható vállalkozóként az AFR rendszer? A BiztosDöntés.hu szakértői most választ adnak ezekre a kérdésekre.

 

A magyar azonnali fizetési rendszer nem számít unikumnak a nagyvilágban, hiszen már a hetvenes évek óta léteznek olyan rendszerek, amelyek legalább a nap egy részében képesek azonnal továbbítani egy átutalást két bank között.

A magyar rendszer abban volt úttörő a 2020. március 2-i indulásával, hogy a világon elsőként kötelezővé tette az összes belföldi bank csatlakozását. A fejlesztést levezénylő Magyar Nemzeti Bank ezzel két legyet ütött egy csapásra: egyrészt egy általánosan használható rendszert adott át a hazai gazdasági élet szereplőinek, másrészt ezzel bezárta azt a lehetőséget, hogy kétféle rendszer működjön párhuzamosan.

Ezzel együtt a régi rendszer is használatban maradt ugyan bizonyos, 10 millió forint alatti tranzakciókra a nem lakossági, illetve a kis üzleti felhasználóknak, de ha valaki egy másik félnek pénzt küld a mobilján vagy az internetbankján keresztül belföldre, más bankba, az biztosan az új rendszert használja már, tehát a pénz azonnal megérkezik.

Teljesen nyilvánvaló, hogy erre a változásra szüksége volt a hazai vállalkozói körnek. Nemcsak azért, mert egy átutalás így azonnal célba ér és a kedvezményezett azonnal felhasználhatja, hanem azért is, mert a vállalkozói kör egy jelentős része közvetlen értékesítési kapcsolatban van a lakossággal. Azaz a lakosság fizet neki. Márpedig az mindenkinek jó, ha az általánosan elterjedt bankkártyás fizetés mellett további fizetési lehetőségek állnak rendelkezésre az AFR-ben és a lakosság szabadon választhat közülük.

 

Új szolgáltatások indultak az átutalásokra épülve

Ami talán a vállalkozókat a leginkább izgalomba hozza, az a QR-kódos fizetés. Többféle QR-kódos fizetés áll rendelkezésre a piacon, itt most az AFR-hez kapcsolódó lehetőséggel foglalkozunk. Ez arról szól, hogy a pontkódot lefényképezve előáll a címzett bankszámlaszáma, az összeg és esetleg a közlemény is, ha szükséges, melyek így tévesztés nélkül beilleszthetők a pénzt küldő mobiltelefonján, egyben gyorsítva is a tranzakciót.

Egyébként arra is van lehetőség, hogy mindezt magánszemélyek végezzék egymás között, tehát a QR-kódos fizetés nem feltétlenül csak a vállalkozóknak lett kitalálva, bár ott hasznosul a leginkább.

Az UniCredit és az Erste számlacsomag tulajdonosainak arra is van módja, hogy a bankszámlaszámot a másik fél mobiltelefonján megjelenő QR-kódból olvassa ki az applikáció.

Ami még nagyon hasznos lehet, az a másodlagos azonosítók használata. Itt arról van szó, hogy a vállalkozó rögzítheti a telefonszámát a banknál, melyet így hozzárendelnek a bankszámlaszámához az AFR-ben. Ettől kezdve már nem kell bíbelődni azzal, hogy hogyan jut el a bankszámlaszám tévesztés nélkül a vevőhöz, hiszen ahelyett megadható a vállalkozó vagy vállalkozás telefonszáma is. Emellett az adószámra is lehet rögzítést kérni, ekkor a sok helyen (pl. céges levélpapír, bélyegző, internetes cégnyilvántartás stb.) szereplő adószámra is küldheti a pénzt a vásárló. Ez a szám sokkal rövidebb a bankszámlaszámnál.

A másodlagos azonosítóra történő pénzküldés minden hazai bank mobilapplikációjában elérhető.

 

Fordított átutalás

Az AFR egyik legígéretesebb fejlesztése a vállalkozói szektor számára a fizetési kérelem nevű szolgáltatás. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy fordított átutalást: a megbízás adatait a kedvezményezett állítja össze és küldi el a fizető félnek.

Neki már csak jóvá kell hagynia és a kedvezményezett azonnal megkapja a pénzt.

A fizetési kérelem célja, hogy a fizető félnek ne kelljen bajlódnia az átutalás összeállításával, hanem csak egyszerűen jóvá kelljen hagynia.

A 10 hazai nagybank közül jelenleg a Budapest Bank, az Erste Bank, az OTP Bank, a Raiffeisen Bank és a Takarékbank nyújtja ezt a szolgáltatást, de várható, hogy előbb-utóbb minden banknál megjelenik majd.

Bár a fizetési kérelmet a lakossági ügyfelek is használhatják egymás között, gyakorlatilag ez a vállalkozások és a lakosság pénzügyi kapcsolattartására van kitalálva. A vállalkozó a fizetési kérelemmel csak egy jelzést küld a fizető fél felé, ez nem minősül kötelezettségnek. Körülbelül annyit tesz, mint egy átutalásos számla kiegyenlítési kérelme.

A fizető fél nem is köteles elfogadni a fizetési kérelmet, elutasíthatja és figyelmen kívül is hagyhatja. Ha azonban úgy dönt, hogy elfogadja, akkor az azonnal teljesül.

A fizetési kérelemben fel lehet tüntetni fizetési határidőt is, az a kérelem érvényességére nincs hatással. Minden fizetés kérelem a fizetési határidőtől függetlenül két hónapig érvényes, ez alatt bármikor ki lehet fizetni.

Ha a kérelem küldője úgy állítja be, akkor a fizetési kérelem adatai módosíthatóak, a fizető fél például hozzátehet a közleményhez vagy felül is írhatja azt.

Végül, a fizetési kérelemről azt érdemes még tudni, hogy minden ügyfél letilthatja annak fogadását. Ekkor a bankja azonnal visszautasítja a kérelmet.

 

BiztosDöntés.hu

Közelgő események

[ecs-list-events limit='5' order='DESC']

Piacvezető akarsz lenni?

fivosz-tagok

Most feliratkozhatsz a FIVOSZ hírlevélre:

FIATAL VÁLLALKOZÓKNAK SZÓLÓ ESEMÉNYEK+TUDÁS

Ezt havonta kapod, itt iratkozhatsz fel:

x
Kifejezett hozzájárulásomat adom ahhoz, hogy adataimat a FIVOSZ saját marketingtevékenysége céljából, illetve a kutatás és közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név és lakcímadatok kezeléséről szóló 1995. évi CXIX. törvényben meghatározott piackutatás és közvetlen üzletszerzés céljára felhasználja, és a szervezet működésével és szolgáltatásaival kapcsolatos esetekben átadhatja elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű egyéni kommunikációs eszköz, sms útján, illetve postai úton Önt megkeresse. Adatai gépi úton kerülnek feldolgozásra. Tájékoztatjuk, hogy adatai harmadik felek részére kizárólag az adatvédelmi szabályzatban részletezettek szerint kerülnek továbbításra. Adatai kezeléséhez adott hozzájárulását bármikor, korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen jogosult visszavonni továbbá jogában áll adatainak a megjelölt célra vagy annak egy részére történő kezelésének megszüntetését kérni az alábbi címre elküldött levél útján 1146 Budapest, Thököly út 58-60. IV. emelet 404.

www.fivosz.hu | +36 1 785 7977 | [email protected] | NAIH nyilvántartási szám: NAIH-66446 | © 2007-2021 FIVOSZ, minden jog fenntartva. | Weboldal készítés: Plus Creative Agency