Főoldal Egyéb Megérkezett a jövő? – Web3 és kripto
Megérkezett a jövő? – Web3 és kripto
0

Megérkezett a jövő? – Web3 és kripto

0
0

Idén rendezték meg a Globális Vállalkozói Kongresszust, ahova a világ minden tájáról érkeztek küldöttek. A kongresszuson többek között az emberiség előtt álló öt nagy kihívást vizsgálták, illetve hogy a vállalkozók hogyan kezelik ezeket olyan fejlődő technológiákkal és megoldásokkal, mint a Web3. Christopher Schroeder, Magyarországon a FIVOSZ által képviselt Global Entepreneurhip Network tanácsadója és a Globális Vállalkozói Kongresszus előadója a kripto, a Web3 és más jelenségek közötti kapcsolódási pontokat vizsgálta, amiről ebben a blogcikkünkben olvashattok.

Amikor az egyik partnerükkel, a fintechre is széles körben rálátó Falgu Shahhal beszélgetett a feltörekvő kriptopénzekről és a Web3-ról felmerült, hogy egyáltalán van-e kapcsolat a kettő között, mert még erre sincsenek kézenfekvő válaszok. Nem csupán a gazdaság és az üzleti élet alapelveinek átrendeződésében van hatalmas szerepe a mostani új generációnak, hanem a társadalom új rendjéért is felelős. Éppen ezért is különbözik a Web3 az elődeitől, mert ma már nem arról van szó, hogy az eddig ismert üzleti életet kell átültetni a digitális térbe – a hirdetéseket, kereskedelmet, tartalmakat online, majd mobilra – hanem a közösségek, társadalmak és országok szélesebb körű választási lehetőségeiről. Ez strukturális változás, amely hatására az „alulról-felfelé” irányuló problémamegoldás egyre nagyobb kontrollt kap, de a gazdasági szabályok örökre a „felülről-lefelé” irányuló intézmények kezébe kerülnek.

Dina Sherif, aki az MIT-n a Legatum Center for Developement Entrepreneurship vezetője, már a Web2 idejében, amikor a mai változás korai jelei már érzékelhetőek voltak, felhívta a figyelmet, hogy a „felülről-lefelé” irányuló intézmények (kormányok, civil szervezetek, nagyvállalatok) és az „alulról-felfelé” irányuló vállalkozók által kínált innovációk közötti különbségek szemléletbeli jellegűek. A „felülről-lefelé” irányuló intézmények az embereket megoldandó problémának tekintik, amely keretében az emberek problémáit hivatottak megoldani a tőkével és bürokráciával. Ezzel szemben az „alulról-felfelé” irányuló gondolkodásmód az emberekre, mint felszabadítandó értékekre tekint, akik megoldják azt, amihez legjobban értenek. Jelenleg a nagy felszabadítás korszakát éljük.

A Web3-mal kapcsolatban a technológia és a FOMO a két legnagyobb szerepet játszó témakör, hogy ki tud megcsinálni valamit – esetleg pénzt keresni – gyorsabban, mint más. Minden forradalmi időszakban van ennek valamilyen változata, amelyeket bár az új generációk hajtanak és a legújabb technológiák tesznek lehetővé, válójában alapvető emberi viselkedési szükségletekből fakadnak. Ahogy az Arthur C. Clarke-nak tévesen tulajdonított idézet összefoglalja az innováció történetét:

„A forradalmakat rövid távon leggyakrabban túlbecsülik, hosszú távon pedig alábecsülik.”

A kriptovaluták kontextusában két alapvető kérdés merül fel:

  • Ha a „felülről-lefelé” irányuló intézmények – amelyeket a társadalom, a gazdaság, az oktatás, a bűnözés, az egészségügy, a véleménynyilvánítás szabadsága stb. javítására hoztak létre – nemhogy nem teljesítik az elvárásokat, hanem egyre kevésbé tűnnek relevánsnak, sőt még manipuláltnak is hatnak – mikor jön el az a pont, amikor az emberek azt mondják, hogy „valami másra van szükségünk”?
  • Ha az értéket és a „pénzt” biztonságosabban, biztosabban, súrlódásmentesen és a zavaró tényezők költségének töredékéért tudom mozgatni, miért ne tenném?

Most először több százmillió embernek van hozzáférése a szuperszámítógépekhez az okoseszközein. Látják hogyan változik a világ; előzmények nélkül kapcsolódnak egymáshoz; elégedetlenek a megszokott üzletmenet miatt, és javítani tudják azt vagy át tudnak ugrani a rendelkezésre álló legjobb lehetőségekre. A Web2 jelentette a közösségi médiát, az e-kereskedelmet, a házhozszállítást, a pénzügyi integráció korai szakaszát és még sok mást. A Web3 mindezek következő szintjét jelenti, még ennél is szélesebb körűen, és a korai jelek a kripto elfogadására utalnak.

A már említett Falgu Shahhal különös szakértelemmel rendelkezik Afrikában, azonban az ott szerzett tapasztalatai minden feltörekvő piacra jellemzőek:

  • A kripto már nem a leggazdagabb emberek játéka, akik a kiszámíthatatlan kormányoktól oda-vissza mozgatják a pénzt, hanem a benne rejlő érték teljesen demokratizált, „alulról-felfelé” történő mozgatása. A felhasználási esetek többsége ma már felhasználók között történik. Az emberek elfelejtik, hogy milyen mély és nagy a szürkegazdaság az egész kontinensen. Sok informális eladó a WhatsAppon vagy az Instagramon elfogadja a kriptot fizetőeszközként.
  • A helyi pénzforgalmi cégek hajlanak a technológia felé, olyan infrastruktúrára építve, mint a Stellar és a Celo. Utóbbi nemrég indította el a tevékenységét Afrikában és Latin-Amerikában.
  • Az igény generációs és azon emberek által keletkezik, akiket rendszeresen megvisel az elértéktelenedés és az abszurd pénzforgalmi díjak, még akkor is, ha a legújabb fintech szereplők azzal büszkélkednek, hogy olcsóbbak, mint a hagyományos intézmények.
  • Valóságos fellendülés tapasztalható a fiatalok körében, akik azt kérik, hogy stabil pénznemben fizessék ki a fizetésüket, és egyes vállalatok – különösen a startupok – kezdenek ennek eleget tenni.
  • Egyre több startup épít szolgáltatásokat a kripto intézményesítésére és beágyazására, ahol a gazdaság lehetővé teszi számukra, hogy ne csak kevesebbet kérjenek, hanem sokkal magasabb betéti kamatokat kínáljanak, mint bármi, ami a hagyományos rendszerben ma lehetséges.
  • Még ott is, ahol a kormányok „blokkolják” a kriptot, számos megoldás létezik – az emberek feltölthetik az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban vagy máshol létrehozott kripto pénztárcájukat, vagy a családtagjaikon keresztül is megcsinálhatják, majd az értéket tovább utalhatják a láncon. Valójában ez tényleg nem annyira akadályozható, és egyre több kormány, amely hatékonyabban szeretné kezelni a problémát, próbálja kitalálni, hogyan lehet ehelyett inkább részt venni a technológia használatában.

Végezetül felmerül, hogy talán a Web2-n nagy befolyással rendelkező szereplők – akik mindannyian agresszívan lépnek be ide, és már tömeges fogyasztói eléréssel rendelkeznek – fogják uralni az elkövetkezendőket is, de ez nem olyan biztos, különösen az emelkedő globális piacokon. Az emberi szemlélet, szükséglet és viselkedés ilyen jellegű masszív változásai során újabb erős szereplők jönnek létre. Nekik vágyuk – és képességük -, hogy önállóan cselekedjenek; hogy képesek legyenek megoldani a problémákat és jobbá tenni az életüket „alulról-felfelé”.

Közelgő események

Nincsenek jövőbeni események.

Piacvezető akarsz lenni?

fivosz-tagok

Most feliratkozhatsz a FIVOSZ hírlevélre:

FIATAL VÁLLALKOZÓKNAK SZÓLÓ ESEMÉNYEK+TUDÁS

Ezt havonta kapod, itt iratkozhatsz fel:

x
Kifejezett hozzájárulásomat adom ahhoz, hogy adataimat a FIVOSZ saját marketingtevékenysége céljából, illetve a kutatás és közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név és lakcímadatok kezeléséről szóló 1995. évi CXIX. törvényben meghatározott piackutatás és közvetlen üzletszerzés céljára felhasználja, és a szervezet működésével és szolgáltatásaival kapcsolatos esetekben átadhatja elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű egyéni kommunikációs eszköz, sms útján, illetve postai úton Önt megkeresse. Adatai gépi úton kerülnek feldolgozásra. Tájékoztatjuk, hogy adatai harmadik felek részére kizárólag az adatvédelmi szabályzatban részletezettek szerint kerülnek továbbításra. Adatai kezeléséhez adott hozzájárulását bármikor, korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen jogosult visszavonni továbbá jogában áll adatainak a megjelölt célra vagy annak egy részére történő kezelésének megszüntetését kérni az alábbi címre elküldött levél útján 1146 Budapest, Thököly út 58-60. IV. emelet 404.

www.fivosz.hu | +36 1 785 7977 | [email protected] | NAIH nyilvántartási szám: NAIH-66446 | © 2007-2021 FIVOSZ, minden jog fenntartva. | Weboldal készítés: Plus Creative Agency