Menu

Vissza a FIVOSZ kezdőlapra

Ő már FIVOSZ tag: A magyar Marvel sztori

Ő már FIVOSZ tag: A magyar Marvel sztori

Kétségtelenül a képregények korát éljük. És itt egy magyar cég, amely Pásztor Tamás vezetésével összeszedte az ország legjobb illusztrátorait Pastorbotban és felült erre a Marvel és DC keltette hullámra. A honlapjuk slidejait nézve az az érzésed támad, hogy azonnal többet akarsz látni.

 Tamás, a Pastorbot Desing Services művészeti vezetőjeként a Szegedi Tudományegyetem JGYTFK számítástechnika szakos hallgatójaként fejezted be 2006-ban. Hogyan kerültél közelebbi kapcsolatba a grafikával, illetve az illusztrációs tevékenységgel?

Gyerekkorom óta nagy rajongója vagyok a képregényeknek és a rajzfilmeknek.  Már az általános iskolában is a rajzolás volt a kedvenc elfoglaltságom, és a gimiben sem volt ez másképp. A főiskolán is rajz-számítástechnika szakra jelentkeztem, mert ez a két terület volt akkoriban a kedvencem, így ez jó párosításnak tűnt. A főiskolai évek alatt rengeteg hasonló érdeklődési körű emberrel ismerkedtem meg, így ez az illusztrációs-animációs vonal csak tovább erősödött bennem.

Hogyan állt össze az 5 fős csapat illetve milyen a munkamegosztás köztetek?

Sok képregényes rendezvényen megfordultam az utóbbi évtizedben, sok emberrel sikerült már fiatalon együtt dolgoznom, és ezeknek az eseményeknek és kapcsolatoknak lett végül a letisztázása a Pastorbot vállalkozásom. A munkáinkat én szerzem, a megvalósítással a csapat foglalkozik.

Milyen szolgáltatásokkal segíted a hozzád forduló ügyfeleket?

Illusztrációs és animációs szolgáltatások, ezek a kulcsterületek. Képregényekben, illusztrációkban, storyboardokban és animációkban vagyunk a legerősebbek, ezekben tudunk nemzetközileg is kimagasló teljesítményt és elfogadható árat nyújtani. De ezeken felül vállalunk tervezőgrafikai, arculat- és honlap fejlesztési megbízásokat is.

Kik az elsődleges célcsoportotok?

Hazai és külföldi kiadók, ügynökségek, zenekarok és vállalatok a fő célcsoport, akik különleges, rajzolt megjelenést szeretnének anyagaiknak. Másodsorban pedig a rajzolt ajándékokra vágyó magánszemélyek tartoznak a megrendelőink közé.

Szolgáltatásaitok közül melyiket emelnéd ki és miért?

Talán az animációs munkákra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, ezekre egyre nagyobb igény van a közösségi és a videómegosztó oldalak térhódítása miatt.

 A megrendeléseitek nagy része debreceni/régiós vagy országos szinten keresnek titeket?

A megrendelések egyelőre nagyrészt Amerikából érkeznek, de szeretnék kialakítani néhány nyugat európai kört is a hazai munkák mellé. Egy illusztrációs tétel van, a karikatúra, ami főleg régión belül működik.

A megbízások vagy a saját ötletek megvalósítása okoz nagyobb örömet/kihívást?

Jó kérdés. Talán nagyobb örömet okoznak a saját produkciók, ahol művészetileg is jobban koordinálhatjuk az elképzeléseinket, ugyanakkor szerencsére az üzletpolitikánk és kapcsolatkezelésünk rugalmassá tesz minket, amit az ügyfelek azzal hálálnak meg, hogy megfelelő iránymutatás és ellenőrzés mellett hagyják belevinni a saját alaposan megindokolt ötleteinket vagy javaslatainkat is a megrendelésekbe.

Mennyire tudatosak a magyar megrendelők a kért munkákat illetően? Konkrét elképzelésekkel érkeznek hozzád vagy rád bízzák a részletek kidolgozását?

Erősen változó… Van, aki részletre pontosan körülhatárolja az elképzelését, de van aki abszolút szabad kezet és ötletelést enged meg nekünk. Mivel fontos hogy jó munkák kerüljenek ki a kezeink közül, ezért maximálisan hozni kell az ügyfél elképzelését.

Szerinted vállalkozóként vagy alkalmazottként könnyebb érvényesülni a hazai grafikus szcénában?

Tény, hogy főállás mellett vállalkozni anyagilag könnyebb, de az is tény, hogy ez a szabadidő és a feltöltődés rovására megy. Ezt mindenkinek magának kell mérlegelni, de száz százalékon pörgetett vállalkozás nem tűr meg alkalmazotti viszonyt maga mellett. Alkalmazotti státusz melletti vállalkozás csak kereset kiegészítés lehet, és a vállalkozás is jóval kisebb mértékben fejlődik.

Hogyan álltok neki a tervezésnek, illetve miként juttok el a kész termékig/alkotásig? Van már egy jól bejáratott rutin vagy mindig az aktuális projekt alakítja a munkafolyamatot?

Szerencsére az évtizedes pályafutásom alatt már kialakult egy rutin a megbízók kezelésével és a munkák megvalósításával kapcsolatban. Minden megrendelés egyedi, de minden esetben lehet és kell követni bizonyos metódusokat. Nálunk az első és legfontosabb a munka korrekt letisztázása - mit, miért, hogyan, mennyiért és mikorra. A munkák pedig alapvetően három nagy fázisra bonthatók, először egy jó terv kell, ahol - szó szerint - körvonalazódik az elképzelés, azután a precíz kidolgozás, és végül a megrendelővel közös utómunka folyamata. Ha a megrendelő fázisról-fázisra látja egy munka megvalósulását, akkor nyugodtan dől hátra, mert minden a terv szerint megy, és nekünk is jó, mert nem futunk vakvágányra, hiszen időközben minden módosítható az aktuális munkafolyamaton belül.

Mit tanácsolnál egy olyan grafikusnak, aki most kezdi el ezt a pályát?

Kapcsolatok építése rendezvényeken, személyesen. Ez az egyik legfontosabb. Menni kell, bemutatkozni, elmondani, kérdezni, mutatni. A másik fontos tanács pedig az, hogy olyan referencia legyen a kezedben, amiért meg kellett feszülni, annyira jó lett. Mint minden szakmában, itt is a munkád beszél legjobban helyetted. Legyél büszke megmutatni, hogy mit csináltál, hogy miben vagy te a legjobb. És a harmadik fontos tanács az, hogy legyen egy miérted. Meg kell fogalmaznod, hogy miért csinálod. Venni akarsz egy házat, egy autót, el   akarsz utazni, házasodni- ez mind-mind egy miért. Ezek a miértek fogják meghatározni a vállalkozásod fordulatszámát.

Pásztor Tamás / művészeti vezető /

http://www.pastorbot.com
http://www.karikaturakeszites.hu

 Az interjút készítette: Gál Andrea

Vissza a tetejére
Image 01 Image 02 Image 03 Image 04 Image 05 Image 05 Image 05 Image 05