Menu

Vissza a FIVOSZ kezdőlapra

Inotay Petra: Idén a családi vállalkozásokat állítjuk a középpontba

Inotay Petra: Idén a családi vállalkozásokat állítjuk a középpontba

A nők, bár néha szeretik túlbonyolítani a dolgokat, alapjában megfontoltabban döntenek, mint a férfi vezetők – vallja Inotay Petra a Kamara Online-nak adott interjújában. A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége Női Bizottságának elnöke szerint a helyi közösségekben is minél több példaképet kell találni. Szerdahelyi Csaba írása. 

– Decemberben már tízedik születésnapját ünnepli majd a FIVOSZ. A Női Bizottság mióta dolgozik, és mi a feladata? 

– Bizottságunkat 2010-ben alapítottuk egy másik hölggyel, aki jelenleg senior elnökként dolgozik mellettem. Elsősorban abban kívántunk segíteni a női vállalkozóknak, hogyan legyenek a férfiakkal egyenrangú tárgyalófelek. Szeretnénk megmutatni, miként érdemes viselkedniük, milyen attitűdöket jó erősíteniük saját magukban. A cégalapítás jogi kérdései vagy akár a marketing stratégia mindenkire egyformán vonatkozik, legyen akár női vagy férfi vállalkozó, de vannak olyan fortélyok az üzlet világában, amelyek csak ránk jellemzőek. Elég sok tematikus konferenciát, tréninget és workshopot is szervezünk a hölgyeknek. Annak idején nagy lendülettel kezdtünk el dolgozni, a lelkesedésünk azóta sem csökkent, viszont tapasztaltabbak lettünk egy sor kérdésben. Azt gondolom, hogy a nők, bár néha szeretik túlbonyolítani a dolgokat, alapjában megfontoltabban döntenek a férfi vezetőkkel ellentétben. Általánosítani persze mindig veszélyes, hiszen mindkét nemnél találunk jó és rossz példákat. 

– Milyen a nő-férfi arány a FIVOSZ-ban?

– Szinte ugyanolyan, mint országos szinten a vállalkozók között. A szövetség indulásakor 30 százalék volt a női vállalkozó, mára ez 40 százalékra erősödött. Vagyis mára 10 százalékkal többen mernek vállalkozásba kezdeni a tíz évvel ezelőtti helyzethez képest. A FIVOSZ volt a konzorciumi vezetője a fiatalok vállalkozóvá válását segítő TÁMOP-pályázatban 4 régióban, ott ugyanezt a javuló arányt regisztráltuk. Tíz év alatt ennyit javult a kockázatvállaló képességünk, de még mindig óvatosabbak vagyunk a döntéshozatalkor. Változott a gazdaság, egyre több hölgy mérlegeli, hogy például gyereknevelés mellett lehet és érdemes vállalkozást vinni. Mi pedig segítünk nekik abban, hogy mi szükséges a cégalapításhoz, hogyan induljanak el.

– Szerintem a változásban az is közre játszott, hogy több idő van fiatalon karriert építeni, hiszen a gyerekvállalás időpontja kicsit kitolódott.

– Nem is kicsit tolódott ki. A fiatalok előbb a saját biztonságukat akarják megteremteni, szükségük van anyagi hátországra, amit munkával biztosítanak maguknak, tudatosan építik a jövőjüket. Úgy terveznek, hogy adott esetben egyedül is képesek legyenek megállni a lábukon. Ettől viszont még nem mondanak le a nők a szülésről.

– Jobban figyelnek a FIVOSZ-ban a nőkre?

– Elég, hogy ugyanúgy figyelünk rájuk, mint a férfi vállalkozókra. Évente a Fiatal Vállalkozók Hetén mindig van külön női szekció és program, májusban pedig csak nőkről szóló konferenciát rendezünk. Idén a családi vállalkozások és benne a női vezetők helyzete lesz a fókuszban. Külön foglalkozunk majd azzal a helyzettel, amikor anya a lányának adja át a cég irányítását.

– Ez nem túl gyakori Magyarországon. 

– Pedig van rá sok példa, csak kevesen tudnak róla. Tavalyelőtt a nő mint sikeres vállalkozó volt a témánk, olyan előadókat hívtunk meg mint például Kósa Erika, aki cégvezetőként és már nagymamaként is példaként állhat előttünk. 

– Talán érzelmi szempontból is többet ad egy nőnek a példakép. Egy férfi attól nem jön feltétlenül tűzbe, ha mondjuk Csányi Sándorral példálóznak.

– Egyre inkább azt érzem, hogy országosan ismert, TOP 100-as emberek mellett olyan példaképeket is meg kell keresnünk és be kell mutatnunk, akik egy helyi közösségben, lokálisan meghatározóak és fontosak. Őket a fiatalok inkább magukénak érzik, velük jobban tudnak azonosulni, több a közös problémájuk, igaz, a sikerélményük is. Ha már Csányi Sándort említette, az ő karrierje egy fiatal számára távolabbi cél elérését jelenti, viszont szükség van közelebbi jövőképre is.

– A nőknek szóló rendezvényeket a férfiak is szeretik?

– Azt tapasztaltuk, hogy a férfiakat nagyon érdekli, hogy a nők hogyan gondolkodnak, miként látják a vállalkozást, milyen problémát milyen módszerekkel oldanak meg. Szeretnének belelátni a másik nem fejébe, s ez igaz a magánéletre is.

– Legfeljebb nem járnak sikerrel.

– Az lehet. Viszont úgy gondolom, hogy nagyon sok mindenben egyformán gondolkodunk, csak ezt sokszor magunknak sem merjük bevallani.

– A mentoroknál a 60–40 százalékhoz képest nagyobb a férfiak fölénye?

– Azt hiszem, hogy valóban rosszabb az arány mindenképp több női mentorra lenne szükség. Megjegyzem, a gazdasági válság után kiderült, hogy arányaiban több, nő által vezetett vállalkozás maradt fent, mint férfi. A nők kitartóbbak és megfontoltabbak, sokszor óvatosan, de céltudatosan terveznek.

– Mindettől függetlenül én nem vagyok híve sem a gazdaságban, sem a politikában a női kvótának.

– Ha már valamit szabályoznak, esetleg túlszabályoznak, abból igazán jó nem jöhet ki. Ha visszagondolok a középiskolás éveimre, az jut eszembe, hogy amit tiltottak, azt akartuk csinálni. Ha valamit erősen szabályoznak, azt általában negatív felhang veszi körül. Ez nem szabályozási, hanem edukációs kérdés. Azt kell elérni, hogy a nők jobban megismerjék képességeiket, vágyjanak arra, hogy vezető pozícióba kerüljenek.

– A FIVOSZ-nak lehet feladata, hogy egyenlő fizetésekért kampányoljon?

– Vállalkozói szövetségként valamelyest más a helyzetünk. Hiszen egy nő vezette cégnél a cégvezető fizetése nem konkurál férfi bérekkel. Ha jól megy a cégnek, a női vezető is kap kiemelt fizetést.

– A különböző ágazatokban is kezd kiegyenlítődni a női-férfi vezető arány?

– Az IT szektorban vitathatatlanul és változatlanul a férfi vezetők a jellemzőek. Emellett a nehéz fizikai munkák területén sem változik a helyzet. Én például meglehetősen kevés női főnököt láttam autószerelő műhely élén. Nem hiszem, hogy ez baj lenne. Mint ahogy azzal sincs gond, hogy a fodrászatban, szépségápolásban, magán óvodában meg a női vezetők dominálnak.

– Ha egy női vállalkozó a FIVOSZ tagja lesz, a bizottságuk automatikusan felveszi vele a kapcsolatot?

– Ilyesfajta adminisztrációra nincs szükség, egyformán foglalkozunk minden tagunkkal. Nem lenne egészséges, ha csak feminim témákkal hozakodnánk elő, amivel kizárnánk a férfiakat.

– Saját vállalkozást is vezet, s már hallottuk, hogy mennyi a munkája. Hogyan marad ideje kikapcsolódni?

– A hétvége szent és sérthetetlen! Bár sokszor mosolyognak rajtam, amikor hétvégén is bejövök az irodába, ha a munka megköveteli. Tagja vagyok a FIVOSZ 10 fős alapító csapatának, nekem a szövetség olyan, mintha a gyerekem lenne. Nem bánom, hogy napi 24 óra „szolgálatban” vagyok, és sokszor feláldozom a szabad időmet, mert amikor érkeznek a pozitív visszajelzések egy-egy rendezvény után, az nagyon feltölt.

– Mit tervez a közeljövőben?

– A FIVOSZ-nál rengeteg a tennivaló, mindig van min javítani, mindig többet szeretnénk adni a tagjainknak. Kreatív ember vagyok, ezért úgy gondolom, eljött az idő, hogy belátható időn belül valami új fejlesztésbe fogjak. Majd meglátjuk, mi lesz belőle.

Szerdahelyi Csaba/KamaraOnline

Vissza a tetejére
Image 01 Image 02 Image 03 Image 04 Image 05 Image 05 Image 05 Image 05