Menu

Vissza a FIVOSZ kezdőlapra

Ő már FIVOSZ tag: Borbély Beatrix - Egy magyar fürdőruha márka újraszületése

Ő már FIVOSZ tag: Borbély Beatrix - Egy magyar fürdőruha márka újraszületése

Sorozatunkban egy olyan fiatal divatttervező hölgyel beszélgetünk, aki a napokban vesz át egy több évtizede működő hazai fürdőruha márka további gyártását, tervezését. Ismerkedjünk meg Borbély Beatrixal, a FESS Fürdőruha Kreatív igazgatójával.

 Sok kislány rajzolgat és álmodozik arról, hogy ha nagylány lesz divattervező lesz. Nálad hogy indult a pályaválasztás?

Igen, a rajzolgatás már kislányként nálam is jellemző volt, de ekkor még abszolút nem divattervezőként láttam magam. Csendes gyerek lévén már akkor is szerettem képekkel kifejezni magam. Talán általános iskola 6. osztályában kezdtem komolyabban festegetni, rajzolni, ezután vezetett az utam művészeti középiskolába, ahol festészet vagy grafika szakra szerettem volna menni. Mivel hely azonban már csak textil szakon volt, így elkezdtem azt, mondván, hogy egy félév vagy év után váltok majd a kiszemelt szakra. Közben azonban megszerettem, érdekelni kezdett a textil világa, sokkal inkább unikumnak tűnt fel előttem, mint más művészeti ágak.

A textilből aztán divattervezés lett, mert sokkal aktuálisabbnak, frissebbnek éreztem, és már célirányosan választottam főiskolát ennek tudatában.

Amit a mai napig nem bántam meg az az, hogy a tervezés mellett modellezéssel (szabásminta készítés) is foglalkoztam, mindkettőt gyakoroltam, mert számomra ez még szintén a tervezés kategóriába tartozik. Teljesen más lerajzolni egy ruhát síkban, papírra, és megint más szabásmintában, 3D-ben a maga valós arányaiban látni azt. Számomra pedig az sokkal sarkalatosabb kérdés, hogy magán az emberi testen hogyan áll egy ruha, hogyan tagolja optikailag azt.

Művészeti szakközép iskolába jártál, és 24 évesen megalapítottad saját márkádat, az Imago Mundit. Mi adta az ötletet, inspirációt a ruháidhoz?

 Az Imago Mundit egy főiskolai csoporttársamhoz csatlakozva csináltam, így kettőnk -egyébként teljesen eltérő- stílusa és látásmódja találkozott benne. Ági egy markánsabb, utcai vonalat képviselt, én pedig egy letisztultabb, elegánsabbat. Rögtön diploma után saját márkát alapítani így utólag visszanézve kicsit elhamarkodott döntésnek tűnik számomra. Ha újra kezdhetném, valószínűleg először más tervezőnél, vagy cégnél kezdeném a munkát, tanulási és tájékozódási, tapasztalatszerzési céllal. Mindez akkor vált világossá előttem, amikor ténylegesen bekerültem cégekhez modellezőként, majd tervezőként, és ráláttam a dolgok menetére.

Bár az Imago Mundi-t befejeztük Ágival, egy jövőbeni saját márka kiépítése még lehetőségként lebeg előttem, sőt azt mondhatom, tervezőként ez lenne az abszolút önmegvalósítás és kiteljesedés számomra.

Kiépült már a saját Brand?

Azt mondanám, hogy kezdett kiépülni, de nem vártuk meg a teljes kifutását, ami nyilván több lett volna, mint az két év, ameddig a márka létezett.

Divattervezőként milyen nehézségekbe ütköztél?

Tipikusan a pici ország-pici piac problematikáját éreztem és, hogy az  utóbbi években eléggé megsokasodott itthon a tervezők tábora. Nyilván a kisszériás gyártás akár anyagbeszerzés, akár varratás szempontjából nem túl kifizetődő dolog, ez szintén megnehezítheti egy kezdő dolgát.

Jelenleg a Fess Fürdőruha Kft. vezető tervezője, modellezője vagy. Mennyire más a fürdőruha tervezése, mint egy ruháé?

Mind tervezésben, mind modellezésben igényel egy másfajta  gondolkodásmódot. Elsősorban a teljes testreszabottságot és az anyag rugalmasságát emelném ki, mint fő különbség. Mivel egy ruha nem követi teljesen a test vonalát, hiszen van valamennyi „játéka” , így könnyebb rászabni egy emberre, sőt a konfekció méret is egyszerűbb kérdés itt. Ezzel szemben egy fehérnemű vagy fürdőruha úgymond teljesen testreszabott. Az, hogy itt is működhet a konfekcióméretezés, az anyag nagyfokú rugalmasságának köszönhető, bár meg kell mondanom, jellemző, hogy valaki úgymond „egyedi fürdőruhát” kér tőlünk, mert mondjuk a magasság-és körmérete nem tartozik egy konfekcióméretbe, így több méretet kell „összehozni” egy fürdőruhában.

Amit pedig még különbségként tapasztaltam, hogy míg egy saját márka lehet öncélúbb, és egy meghatározott nőtípushoz szóló, addig a Fessnél azzal az elvárással szembesültem, hogy tudni kell egy szélesebb palettát kiszolgálni mind stílusban, mind korban, mind méretekben, hogy mindenki megtalálhassa a hozzá illőt, neki legmegfelelőbbet.

Borbély Beatrix

06-70-6000214

 Az interjút készítette: Gál Andrea

 

Vissza a tetejére
Image 01 Image 02 Image 03 Image 04 Image 05 Image 05 Image 05 Image 05